Dincolo de obligația legală impusă de Ministerul de Finanțe, înlocuirea caselor de marcat poate însemna o eficientizare a operațiunilor unui agent economic, căci aparatele electronice, spre deosebire de cele cu rolă-hârtie, vin cu tot felul de funcționalități care pot ușura activitatea firmelor care le folosesc. În plus, noile case de marcat pot duce, pe termen mediu și lung, la scăderea unor costuri pentru companii și chiar economii de timp și de spațiu.
„La comercianți, noile case de marcat cu jurnal electronic elimină disconfortul folosirii jurnalului-rolă, precum și cheltuielile legate de achiziționarea rolelor de hârtie și a altor subansamble sau piese de schimbpentru vechile dispozitive de la distribuitori din țările UE care nu mai produc în serie aceste aparate”, a explicat, pentru avocatnet.ro, Florin Băjan, director general Zeus Service, distribuitor autorizat și exclusiv al caselor de marcat Daisy în România.
În plus, utilizarea noilor case de marcat, care permit stocarea electronică a informațiilor privind vânzările, poate conduce și la eliberarea de spațiu fizic în firmă, necesar până acum depozitării tuturor documentelor asociate utilizării unui aparat de marcat cu rolă pe hârtie.
„Comercianții erau obligați prin lege să păstreze rolele jurnal timp de doi ani pentru un eventual control, iar asta însemna folosirea unui spațiu în scopul stocării. Prin eliminarea jurnalului-rolă, acest spațiu poate fi folosit pentru dezvoltarea afacerii”, a mai precizat sursa citată.
De asemenea, odată cu casele de marcat electronice, apar și economii importante de timp în ceea ce privește procesarea și transmiterea datelor înregistrate de casele de marcat.
„Casele de marcat Daisy sunt foarte ușor de folosit. Cele 4 modele de pe piața din România au design inovativ, tastatură ergonomică și sunt dotate cu acumulator incorporat, wi-fi, bluetooth, gprs. Astfel, ele pot să transmită informații direct către ANAF, în momentul în care serverele vor fi funcționale. În prezent, până la punerea în funcțiune a serverelor, fișierele .xml care trebuie transmise către ANAF se descarcă din casa de marcat, se transferă pe computer, se extrage fișierul .pdf inteligent, care, odată semnat cu un certificat digital calificat, se trimite către ANAF prin formularul A4200”, a punctat directorul general Zeus Service.
Mai mult decât atât, în momentul în care serverele Fiscului vor permite interconectarea cu casele de marcat electronice, aparatele, prin intermediul gprs-ului, vor transmite direct organelor fiscale informații despre activitatea economică a companiilor, precum și despre locul în care dispozitivele fiscale funcționează, nemaifiind necesare intervenții ale operatorilor economici.
În afară de avantajele pe care le aduc în mod direct firmelor, noile case de marcat au și beneficii pentru autoritățile de control și chiar și pentru consumatori, precum și pentru mediul economic în ansamblu.
Potrivit lui Florin Băjan, director general Zeus Service, distribuitor autorizat și exclusiv al caselor de marcat Daisy în România, pe de-o parte vorbim de combaterea mai eficientă a fraudelor fiscale prin monitorizarea mai atentă a activității operatorilor economici care desfășoară livrări de bunuri cu amănuntul precum și prestarea de servicii direct către populație.
„De asemenea, aceste dispozitive au rolul de a crește gradul de încredere a clienților privind corecta utilizare a aparatelor de marcat de către operatorii economici”, a mai explicat directorul Zeus Service.
Din punct de vedere macroeconomic, utilizarea caselor de marcat electronice înseamnă, în opinia lui Florin Băjan, o mai corectă colectare la nivelul organelor fiscale, precum și stimularea competitivității în cadrul mediului de afaceri.
Vă reamintim că toți operatorii economici care vând bunuri sau servicii direct către populație și încasează contravaloarea acestora cash sau cu cardul sunt obligați să fie dotați cu case de marcat electronice, vechile aparate cu rolă-jurnal de hârtie nemaifiind acceptate de autorități începând cu 1 noiembrie. Lipsa noilor case de marcat poate fi sancționată, de la 1 noiembrie, cu sume cuprinse între 8.000 și 10.000 de lei, iar firmelor le sunt confiscate sumele nejustificate și li se suspendă activitatea până-și schimbă casele de marcat și achită amenzile.
Cum alegi cea mai bună casă de marcat pentru firma ta? Am scris noi deja un articol cu câteva sfaturi ca să știi ce trebuie să iei în calcul atunci când decizi să îți achiziționeză un aparat de marcat electronic, iar aici găsești un ghid complet pentru fiscalizarea lui.